Het einde van het jaar nadert en daarmee ook de vele filmfavorietenlijstjes. Over één ding kunnen we het als filmjournalisten, bloggers en liefhebbers allemaal eens zijn: 2017 was een geweldig filmjaar! We vroegen onze Filmgeeks van de Maand (net voor het verschijnen van de nieuwste Star Wars) welke film het meeste indruk maakte. Een lastige opgave, maar ze hebben hun best gedaan. En wij ook;-)
Michael Raymakers: Baby Driver
“Meerdere films hebben dit jaar indruk op mij gemaakt, maar de film die mij vooral goed heeft weten te vermaken, was Baby Driver. Ansel Elgort speelt Baby, een bestuurder van een vluchtauto voor criminelen en dit spectaculair doet terwijl hij luistert naar zijn favoriete muziek. De manier waarop regisseur Edgar Wright zijn films monteert was al legendarisch, maar in Baby Driver gooit hij er nog eens een schepje bovenop door de muziek precies op maat te maken bij elke scene.”
Kenneth Stamp: You Were Never Really Here
“Super lastig te zeggen, er waren veel indrukwekkende films dit jaar. Even off the top of my head: You Were Never Really Here, Good Time, The Disaster Artist en Get Out. Niet voor niets dat ik als eerste op Lynne Ramsay’s Cannes-stravaganza You Were Never Really Here kom, trouwens. Joaquin Phoenix in die film: GOAT-level acteerwerk. De muziek van Radiohead’er Jonny Greenwood: perfect. De spanningsopbouw: don’t even get me started. Deze moét je gezien hebben.”
Samya Hafsaoui:
Beauty and the Beast
“Beauty and the Beast met in de hoofdrollen Emma Watson en Dan Stevens heeft in alle eerlijkheid veel mankementen, maar qua visuals is het echt een ongelofelijk mooie film. Ik moest echt wel huilen tijdens de aftiteling toen ‘How Does A Moment Last Forever’ begon. Ik denk dat of dit nummer, of het liedje ‘Evermore’ flink in de prijzen gaat vallen.”
Patricia Merkelbach:
Get Out en Blade Runner 2049
“The Last Jedi is nog niet verschenen en ik weet dat de geek in mij deze film tot favoriet van dit jaar gaat bekronen. Desondanks was er een andere film die eerder dit jaar flink wat indruk maakte en dat was Get Out. Ik vond deze film verrassend, zeer goed geacteerd, freaky en heel mooi geschoten. Blade Runner 2049 greep me ook direct, ondanks dat ik de originele Blade Runner verschrikkelijk (saai) vond.”
Eva van Roekel-Rijk:
Dunkirk
“Ik heb echt heel veel mooie films gezien dit jaar. De bioscoopfilm die het meeste indruk op mij heeft gemaakt, is ongetwijfeld Dunkirk van Christopher Nolan. Van begin tot eind heb ik in spanning op het puntje van m’n stoel gezeten. Meeslepend, virtuoos, heftig en steengoed acteerwerk… het was echt een ultieme filmbeleving.”
Marieke Miss Movie:
Beauty and the Beast
“Oh jee daar gaan we… Dan moet ik dus een keuze gaan maken. Vaak is de laatste die ik gezien heb mijn favoriet op dat moment. Dus dan zou het Thor: Ragnorak zijn… Die was overigens prima, maar ik denk dat ik toch voor Beauty and the Beast ga. Vooral vanwege de nostalgie. Alhoewel als je me deze vraag aan het einde van het jaar zou stellen zou het antwoord waarschijnlijk Star Wars zijn!”
Rudi de Boer:
Raw
“De film die dit jaar het meeste indruk op me maakte was absoluut Raw. Een vrouwelijke studente die vegetarisch is en langzaam verandert in een kannibaal — en dat in een arthouse setting: briljant. Je ziet haar groeien in de rol en er zitten echt een aantal sidderende shocking momenten in de film. Vooral de crossover tussen horror en arthouse vind ik erg interessant, dat komt niet zo vaak voor.”
Melvin Imanuel:
Life
“Life, omdat ik niets van deze film wist totdat ik op een dag besloot naar de bioscoop te gaan. Onverwachte sci-fi horror met een aantal verrassende verhaal elementen. Logan Lucky was een hele leuke film, maar ik moest er vooral aan denken omdat ik die afgelopen zomer tijdens mijn roadtrip in Amerika zag in een drive-in bioscoop in L.A. Het is dus eerder de ervaring waar ik aan denk dan de film.”
Willem Hilhorst:
Guardians of the Galaxy 2
“Zoveel goede films dit jaar. Ik moet zeggen dat ik enorm werd verrast door het grote aanbod aan sterke films van dit jaar zoals Coco, Thor: Ragnarok, Dunkirk, Blade Runner 2049 én Logan. Maar verrassend genoeg was de film die de meeste indruk op mij heeft gemaakt Guardians of the Galaxy 2. Ja, een Marvel film. Ja, een sequel. Ja, weer een CGI-festijn voor de conclusie. Maar wat een emotionele en diep gelaagde film met personages die zo veel meer emotie vertonen dan menig andere Hollywood hoofdpersoon dit jaar. Daarnaast staat de soundtrack nog steeds op volle toeren te draaien op mijn platenspeler. Maar wie weet, The Last Jedi én The Disaster Artist kunnen mij nog steeds helemaal overdonderen. Wat een mooi filmjaar zeg!”
Herbert Degens:
Baby Driver is de leukste
“Beste film van het jaar? Dat is best lastig kiezen: het ligt namelijk echt aan mijn bui. Dit jaar was ik blijkbaar van de kleurrijke actie. Zowel Valerian, Blade Runner 2049 als Spider-man: Homecoming vond ik echt geweldige eye candy. Baby Driver is misschien wel de leukste film van het jaar (tot The Last Jedi uitkomt) ;)”
Immy Verdonschot:
Wonder Woman
“Zonder twijfel Wonder Woman: eindelijk een goede superheldenfilm met een vrouw in de hoofdrol. In de eerste helft goede humor en de gevechtsscène tijdens WOI was geweldig! Helaas werd het daarna al snel wat minder en was de laatste actiescène in mijn ogen verschrikkelijk. Toch heb ik zo erg van deze film genoten dat het de eerste in jaren is waarvoor ik twee keer naar de bios ben gegaan.”
Eefje Koppers:
Gifted en United Kingdom
“2017 had echt zo veel mooie films: Dunkirk, Wonder Woman, Murder on the Orient Express, Guardians of the Galaxy, Lion, Loving Vincent, Beauty and the Beast, Kingsmen, Thor, Hidden Figures, Their Finest, Maudie en dan moeten Breathe en Molly’s game nog komen. De meeste indruk maakten twee relatief kleine film: Gifted en United Kingdom. Beide zo’n mooi verhaal en zo goed geacteerd. Als je ze nog niet hebt gezien: kijken!”
IheartCinema’s Marlon Gouverneur:
Dunkirk
“Ik ga het mezelf iets makkelijker maken: ik neem Moonlight en Manchester By the Sea stiekem niet mee voor dit filmjaar. Is dat oké? Lijkt ook zo lang geleden toch? En hebben al genoeg prijzen gewonnen haha. Films die mij het meest zijn bij gebleven, zijn Get Out en The Square. Zo raak! Meeste impact en complete belevenis: Dunkirk! Van begin tot eind hartslag 180. Dikke credits voor de geweldige score en hoera voor Hoyte van Hoytema. De mooiste films van 2017 zijn voor mij Call Me By Your Name en Loving Vincent. Met zoveel liefde gemaakt. Mag ik Call Me By Your Name trouwens wel meenemen dit jaar? Nee he? Maakt de keuze iets makkelijker. Uhmm… Dunkirk!”
IheartCinema’s Jane Johannes:
Loving Vincent en Dunkirk
“Dunkirk! Vier keer in de bios gezien en telkens werd ik weer gegrepen. Wat een film! De manier waarop het verhaal verteld wordt, de acteurs, het geluid, de muziek… oh my de muziek. Ik zit wel vaker in spanning bij het kijken van een film, maar dit was een speciaal soort spanning. Geniaal! Maar de film die me zodanig raakte dat ik dagen van slag was, is Loving Vincent. Het verhaal is in vele opzichten tragisch, maar je kunt er zoveel inspiratie uit putten. De film is doordrenkt met liefde voor kunst, voor de kunstenaar, voor iedereen die zich erin herkent. En dat voel je. En op de een of andere manier biedt de film troost. Ik weet dat ik nu heel diep ga, maar dat is de snaar die deze film bij me raakte. Diep respect voor de makers, alle schilders en de rest van de crew die eraan meewerkte.”
Daan Groosman:
Baby Driver
“Er waren zoveel goede films, dat het lastig kiezen is. Maar als ik dan echt eentje moet noemen, dan kies ik toch voor Baby Driver. Ik had erg hoge verwachtingen van deze film van Edgar Wright, en hij maakte deze ook waar! Ik hoop overigens dat Star Wars: The Last Jedi dat ook doet! Ik ben heel benieuwd wat ze van deze Star Wars-film gemaakt hebben.”
IheartCinema’s Noa Johannes:
Dan toch Dunkirk
“Voor mij persoonlijk begon het filmjaar heel sterk met het Oscarwinnende Moonlight en eindigde het net zo sterk met The Square. Daartussenin zaten toppers en parels als Manchester by the Sea, 20th Century Women, Logan, Dunkirk, Get Out, Mother!, Blade Runner 2049, Brimstone, Song to Song, Good Time, Loving Vincent, Happy End… en dan heb ik films als Raw, A Ghost Story, The Killing of a Sacred Deer, You Were Never Really Here en Personal Shopper nog niet eens gezien. Als ik nu dan de film moet kiezen die het meest een (persoonlijk) gevoelige snaar raakte, dan gaat de strijd uiteindelijk tussen Moonlight, Dunkirk, Loving Vincent, 20th Century Women en The Square. Call Me By Your Name kan ik nog niet noemen, want deze draait hier officieel pas volgende maand;-) Ik kies voor Dunkirk, omdat deze film in werkelijk íéder opzicht raakte en echt een parel is voor het grote doek. Het scenario, de regie, de soundtrack, het acteerwerk, het geluid, het verbluffende camerawerk van Hoyte… alles klopte en dat maakte dat ik deze film drie keer in de bios zag! Oorlog is lelijk en zit niet vol ‘filmwaardige’ gesprekken: het is overleven. En die chaos en ellende heeft Chris Nolan meesterlijk mooi in beeld gebracht.”
No Comments